Kes kasvatab meie lapsi? Kes hukutab meie lapsed?
Tänav, televiisor ja internet...
Küsimused:
Kuidas hindate Eesti koolide turvalisust- kas Eesti koolid
on turvalised hiljuti toimunud Viljandi koolitulistamise valguses? Mida teha
selleks, et tõsta Eesti koolides õpilaste ja õpetajate turvalisust?
2. Kas Teie arvates võib Eestis korduda Soome stsenaarium, kus ühele tulistamisele järgnes kiiresti teine, palun põhjendage, miks?
3. Psühholoogid on väitnud, et koolitulistaja oli sügavalt õnnetu inimene. Kas see on Teie arvates laiem probleem Eestis, et lapsed on õnnetud? Millest see tuleb?
2. Kas Teie arvates võib Eestis korduda Soome stsenaarium, kus ühele tulistamisele järgnes kiiresti teine, palun põhjendage, miks?
3. Psühholoogid on väitnud, et koolitulistaja oli sügavalt õnnetu inimene. Kas see on Teie arvates laiem probleem Eestis, et lapsed on õnnetud? Millest see tuleb?
Vastused:
1. Hinnata
koolide turvalisust koolitulistamise seisukohalt on suhteliselt mõttetu. Eks
kõik koolid ole turvalised: uksed-aknad ees, klassid soojad ja valgustatud, tuletõrje
siganalisatsioon olemas. Kuidas teha, et kool tagaks turvalisuse hingeliselt
haige või psühhiliselt juhtimatu lapse eest, ei oska vist keegi öelda. Seda ei
saagi tagada, sest laste hinge me ju ei näe. Küll võib püüda õpilasi kasvatada
üksteisest lugu pidama ja kaaslasi austama. Kas see õnnestub, on küsimus
omaette. Kuidas panna last austama oma õpetajaid, kui ta kuuleb päevast päeva
raadiost ja televiisorist, et enamik vanematest pedagoogidest on halva
ettevalmistusega, ei suuda tänapäeva nõudeid täita ja on üldse ühed endised?
Kuidas panna last austama pedagooge, kes on aastaid kestnud haridusreformidest
väsinud ja lausa räsitud? Kuidas panna last panna austama pedagooge, kes on
reeglina vaesemad kui lapse vanemad ja kelle elukutse on ühiskonnas ebapopulaarne
ning alatasustatud?
2. Muidugi võib
korduda Soome või USA stsenaarium, et mõnes koolis jälle mõni laps erakordselt
vägivaldseks muutub. Ega siis pärast Paalalinna kooli juhtumit midagi muutunud
või muudetud pole. Õpilaste arvutites on needsamad julmad arvutimängud, kus
tulistamine põhitegevuseks saanud. Internetis on üleval need samad verised
leheküljed õpetusega, kuidas inimest kiiremini tappa. Televiisoris jooksevad
needsamad võikad filmid, mis täis vägistamist, peksmist, lõhkumist, surmahirmus
põgenemist ja julma kättemaksu, mis tähendab kellegi õhku laskmist või lõhki
lõikamist. Isegi multifilmides peksavad kangelased üksteist nii nagu jõuavad.
Ühiskond on jäänud ju samaks. Kust saaks laps õppida viisakust ja heatahtlikku
suhtlemist, kui Eesti valitsuse ministrid üksteist ropult sõimavad ja riigi
peaminister soovitab lollidel seemneid süüa? Lapsed on ju meie eeskuju ja
kasvatuse peegelpilt.
3. Teatud mõttes
küll. Ma ei hakka kirjutama neist poolnäljas ja külmas elavaist, kelle pered
alla vaesuspiiri eksisteerivad. Ma julgen öelda, et ka tuhanded keskklassi
perekondades elavad lapsed on õnnetud, sest nende vanemail pole laste jaoks
aega. Emad-isad on osalised metsikus võidujooksus iseenda ja pere
eksisteerimise nimel. Selle nimel, et raha teenida, karjääri teha, naabreist parem
olla. Lapsest on tarvis voolida võitja sümbol, kes kapitalistlikus džunglis
ellu jääks ja läbi lööks. Inimlikkus ja armastus on peredes sageli unustatud.
Me võime kohata lapsi, kes on küll materiaalselt kindlustatud, kuid keda pole
kordagi kallistatud. Vägivallani on siit vaid üks samm.
Materjal ilmus ajalehes
Võrumaa Teataja 31.oktoobril 2014
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar