Isegi sünnipäeva õnnitluste ja pulmakõnede pidamisega tundub viimasel ajal raskeks minema. Eestlane oleks nagu unustanud kauni kõnekunsti oskuse. Oleme muutunud liiga asjalikuks, räägime vaid praktilisest vajadusest või oleme lihtsalt vait. Kaunis ilukõne, helisev häälekõla, retoorika ja oraatorikunst on kadumas minevikku. Kahju!
Lisan samateemalise artikli, mis ilmus 16. augusti Õhtulehes.
Kuhu kadusid meie
kõnemehed?
Tänavune suvi on eriti rikas vabaõhu etenduste, festivalide
ja pidude poolest. Olen neist õige mitmel käinud ja enamasti väga rahule
jäänud. Kuid mul on tekkinud üks muremõte, mida lugejaga jagada sooviks. Kui
pidude kunstiline tase on üsna hea, siis minu meelest jääb puudu ühest
väikesest asjast. Side publiku ehk rahvaga muutub üha nõrgemaks. On eeskava,
puhvetid ja müügiplatsid, on laulu ja tantsu. Aga tõelisi kõnemehi näen ma
Eestimaal üha vähemaks jäämas. Hiilgavaid oraatoreid ei kohanud ma ühelgi
suveüritusel.
Enamik pidusid läheb meil lahti lihtsalt muusikute lavale palumisega.
Õhtu avaja tänab mokaotsast kohaletulnuid, selgitab, kust midagi osta saab ja
siis kiirustades kutsub mikrofonide ette esimese külalisbändi. Nii palju kui
ansambli solist või liikmed ise edaspidi oma kollektiivist räägivad, nii palju
seda juttu ka on. Aga võiks olla hulga rohkem. Mina ootaks näiteks mõne
kohaliku rahvaliidri või sädeinimese sõnavõttu, tuntud külalauliku esinemist suveleeloga, aga miks
ka mitte kodukandi juhtpoliitiku sooja pöördumist. Ürituse sissejuhatuseks
tahaks kuulata hingelist kõne Eestimaa sumedate õhtute kohta, hulga häid sõnu
kohaliku rahva kiituseks. Ma sooviks kuulda põiget kodukandi ajalukku. Ma
ootaks selgitust, miks festival uuele ajastule, armastuse radadele või möödunud
päevadele pühendatud on. Enamikel juhtudel ma seda ei kuule, kuigi festivale
nende kõlavate nimedega ristitakse. Mulle, kui tavalisele külastajale antakse
vaid võimalus käreda rocki taustal söögitelki minna ja endale õlut
tellida.
Suur osa suvepidusid meenutab eestlaste sünnipäeva, kus enne kolmandat pitsi juttu kuidagi lahti ei saa. Õnneks on hea raha eest kohale tellitud tuntud rockmuusikud, kes piinliku vaikuse basskitarri pumpsudes peagi lõpetavad. Kui folgi üritused välja arvata, siis kujutavadki kõikvõimalikud simmanid ja ööfestivalid vaid populaarsete ansamblite esinemist. Üks lugu tuimalt teise otsa. Kes tahab see tantsib, kes ei tantsi, rüüpab põue peidetud lapikpudelist järjekordse lõuatäie. Keegi ütles mulle, et noored nii tahavadki. Olen nõus, et niisugust pidu teismelised ihkavadki, sest teistsugust ju neile ei pakuta. Kui aga keegi Tartu üliõpilastest astuks ootamatult püüne peale ja tantsumuusika vaheajal kütkestava kõne noorusest, õnnest ja armastusest peaks? Aplaus ei tuleks väiksem, kui muusikuile. Olen selles kindel. Roomas peeti kõrgema hariduse tähtsamaks osaks retoorikat ja oraatorikunsti. Igaüks, kes tahtis karjääri teha, pidi kõnekunsti hästi tundma.
Mida aasta edasi, seda vähem oskame meie kõnemehed olla.
Poliitkõnelejate tippudest saaks näiteks tuua näiteks vaid paari kolme.
Ülejäänud, kas kordavad kulunud käibetõdesid või siis lihtsalt ajavad udu,
millest võimatu aru saada. Aga meenutagem Jakob Hurda isamaalikke kõnesid või
laulva revolutsiooni aegset üleüldist vabaduseloitsu. Igas külas leidus imeline
kõneisik.
Kahjuks on see kõik minevik. Varsti ei oska me kaunilt
rääkidagi. Üksteisega, avalikkusega ja isegi telefoniga. Mobiiltelefoniga
jooksu pealt eetrisse paisatud lausekatked ja Interneti lühikesed ning külmad
kirjatekstid on meid võõrutanud südamlikust ning soojast suhtlemisest
üksteisega. Kahju, et me hakkame
unustama elava sõna ilu, väljenduse täpsust ja esineja meisterlikkust. Tundub,
et kaunist kõne- ehk oraatorikunsti tasuks taas õppima asuda! Nii kodus, koolis
kui ülikoolis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar